inTurda.ro

Mircea Irimie: Declarație politică în Parlament despre transformarea programului „Cornul și laptele” în „AfterSchool”

Mircea Irimie: Declarație politică în Parlament despre transformarea programului „Cornul și laptele” în „AfterSchool”

Mircea Irimie: Declarație politică în Parlament despre transformarea programului „Cornul și laptele” în „AfterSchool”
aprilie 02
06:28 2014

În ultimul timp s-au tot purtat dezbateri pe acest subiect. Foştii noştri colegi de alianţă au respins acest  proiect legislativ  şi, au introdus în locul său  tichetul  lunar de 100 lei pentru elevii care intră în acest program.

Acest tip de programe se află printre angajamentele de frunte din campania electorală a USL de acum 2 ani. Consider că trebuie să acordăm o atenţie sporită  legii educaţiei naţionale care garantează accesul copiilor la un astfel de program. Trebuie să adoptăm măsurile necesare, astfel încît să nu îngrădim dreptul  constituţional al copiilor, care provin din familii cu situaţie materială precară sau chiar cele nevoiaşe, de a avea acces la educaţie.

Ideea de a crea centre pentru înfiinţarea  aşa numitelor “after-school” s-a născut, de fapt, din programul “laptele şi cornul”. Din cauza faptului că acesta a dat greş, în sensul că produsele destinate copiilor din grădiniţe şi şcoli, sfarşeau prin a fi aruncate şi implicit, banii destinaţi acestor produse erau practic risipiţi, Premierul a decis ca aceşti bani să fie utilizaţi pentru un alt scop, mai util, şi anume, la after-school. Din acest punct de vedere pot spune că împărtăşesc părerea Primului Ministru , deoarece, la ora actuală, sunt copii care într-adevăr au nevoie, din cauza faptului că părinţii nu pot fi prezenţi la orele respective cînd aceştia încheie cursurile. Este un program mai ţintit pentru cei care au nevoie de ajutor, cum am menţionat anterior, părinţii care stau la serviciu pană tîrziu şi nu au ce să facă cu copilul.

Promisiunea pentru “after-school” datează din vremea în care distinsa doamnă Andronescu era Ministrul Educaţiei, iar în planul ministerului, la vremea aceea, erau revoluţionarea sistemului şi demitizarea meditaţiilor, servicii pentru care părinţii plătesc şi la ora actuală aproximativ 65.000 lei în zona privată. La momentul acela se dorea popularizarea programelor de after-school în şcolile a căror infrastructură permitea acest lucru.

În momentul prezent se face o evaluare în unităţile de învăţămînt în vederea creării spaţiului necesar implementării acestui program şi, transformarea “cornul şi laptele” în after-school. Ideea ar fi ca, contribuţia guvernului să acopere suficient, încat copiii să primească o masă caldă la prînz şi să beneficieze de supraveghere, atat în partea de efectuare a temelor, cat şi în partea de activitate extracurriculară. În acest fel, după cum declara şi fostul Ministru al Educaţiei, “vom scăpa şi de practica meditaţiilor”. Dacă tot am adus în discuţie meditaţiile, doresc să remarc faptul că, înfiinţarea after-school în interiorul unităţilor de învăţămînt va avea, practic 2 efecte pozitive: pe de-o parte părinţii nu vor mai trebui să-şi facă probleme în legătură cu activitatea copiilor lor de după încheierea cursurilor, pe de altă parte, copiii vor fi scutiţi de drumurile făcute la meditaţii, pe lîngă cursurile, pe care oricum le oferă unitatea de învăţămînt unde sunt înscrişi.

Chiar dacă la capitolul iniţiative stăm bine, n-aş putea spune acelaşi lucru şi despre mijloacele materiale cu care am putea definitiva acest proiect. Din păcate, în zona privată, “şcoala de după şcoală” costă aproximativ  între 10.000 şi 65.000 lei pe an. Însă, în această zonă, programele after-school sunt foarte bine dezvoltate dar mai scumpe chiar decît taxele la facultate, pornind de la 10.000 lei pe an. Iar pe langă aceste taxe, (10.000 fiind cele mai ieftine) se adaugă costurile suplimentare pentru transport şi activităţi speciale.

Printre cele mai scumpe unităţi de after-school se numără cele care folosesc alt sistem de educaţie decît cel romanesc şi care implică cursuri pe toată durata zilei cu pauze de recreere şi învăţare complementară. Pe cele mai înalte poziţii, amintim British School of Bucharest (aprox 16.000 euro anual), American International School of Buharest (13.300 euro anual), International School of Bucharest (5.500 euro anual) si Herman Oberth (4.500 euro anual).

Revenind la sistemul romanesc de educaţie, astfel de programe funcţionează în prezent în mai multe judeţe din ţară. În cadrul acestora, elevii primesc o masă caldă şi efectuează temele cu profesorii. Programul “Ore de dupa-amiaza” este benefic nu numai pentru copii ci şi pentru cadrele didactice care au şansa de a-şi suplimenta veniturile, afectate de criză. Potrivit statisticilor, în şcolile în care există deja programe after-school a crescut nivelul educaţional  şi s-a redus semnificativ abandonul şcolar.

Beneficiile unui astfel de program sunt multiple, însă lipsa de informare a celor care conduc aceste unităţi şi lipsa unui cadru legislativ bine pus la punct îngreunează demersurile. În urma acestei declaraţii, mi-aş dori să fac apel către Ministerul Educaţiei şi Cercetării de a demara un plan concret în acest sens, prin care să utilizăm fondurile europene destinate acestui tip de programe.

Va multumesc,

Deputat Mircea-Vicentiu IRIMIE

Colegiul 8, Cluj-Napoca

Related Articles

Citește articolul precedent:
Licitație pentru închirierea unor pășuni

ANUNT PRIVIND ORGANIZAREA LICITATIEI PUBLICE PENTRU INCHIRIEREA  UNOR TERENURI PASUNI PROPRIETATEA PRIVATA A MUNICIPIULUI TURDA PENTRU PASUNATUL ANIMALELOR   Municipiul...

Închide