Comisia Europeana: Constructia autostrazii Sebes-Turda admisibila spre finantare
In data de 7 noiembrie 2014, Comisia Europeana a declarat admisibil spre finantare proiectul major „Constructia autostrazii Sebes Turda”, a anuntat Ministerul Transporturilor printr-un comunicat remis HotNews.ro.”Proiectul presupune constructia a 70 de km de autostrada, asigurand o legatura directa, rapida si sigura intre Autostrada A1, Sibiu – Sebes – Orastie – Deva – Timisoara – Arad – Nadlac, parte din Coridorul IV Pan-European si Autostrada A3, Brasov – Fagaras – Targu Mures – Turda – Cluj Napoca – Oradea – Bors, numita si Autostrada Transilvania”, potrivit MT.
Bugetul total al proiectului este de 621.519.594,92 euro, din care bugetul primei faze a proiectului, transmisa catre Comisia Europeana, este de 221.151.841,70 euro. Din aceasta valoare, contributia din Fondul de Coeziune prin Programul Operational Sectorial „Transport” 2007-2013 (POST) este de 152.998.942,98 euro.
Faza a doua a proiectului, in valoare totala de aproximativ 400 milioane euro va fi finantata in cadrul perioadei de programare 2014-2020, mai anunta ministerul.
Ca urmare a declararii admisibilitatii de catre Comisia Europeana, Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial „Transport” 2007-2013 va emite Ordinul privind aprobarea depunerii cererilor de rambursare de catre CNADNR SA in cadrul proiectului major.
Acest proiect a fost depus in cadrul Axei Prioritare nr. 1, Domeniul major de interventie 1.1 „Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii rutiere de-a lungul Axei Prioritare TEN-T 7 si conectata cu aceasta”.
Perioada aferenta executiei lucrarilor este septembrie 2014 – iunie 2016, conform calendarului estimat privind implementarea proiectului, din cererea de finantare.
Proiectul Sebes – Turda, intarzieri mari la lictatie au facut ca prioiectul sa nu mai poata fi finantat integral doar pe actualul exercitiu financiar
Licitatia pentru cele patru loturi a autostrazii Sebes – Turda a fost lansata tarziu in 2013 si a fost finalizata in urma cu un an, in decembrie 2013, insa in urma mai multor contestatii in instanta o parte din contracte s-au semnat in prima parte a anului, iar contractele pentru loturile 1 si 2 au fost semnate abia in octombrie 2014. Termenul de realizare pentru cele patru loturi este de 18 luni executie si 4 luni proiectare.
Astfel, intarzierile acumulate au facut imposibila terminarea autostrazii pana la momentul limita decembrie 2015, data pana la care pot fi finantate proiecte pe bugetul 2007-2013. De aici a venit si nevoia de a imparti bugetul proiectului si pe perioada de finantare 2014-2020. Asadar, o buna parte din fondurile pe exercitiul 2007-2013 care nu mai pot fi folosite pe acest proiect pot fi considerate nefolosite si vor fi dezangajate la finalul perioadei.